ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

عنوان :

بادام چه خواصی دارد؟

توضیحات

بادام چه خواصی برای بدن دارد؟

خواص بادام:

بادام یکی از آجیل هایی است که به دلیل خواص بی نظیرش شناخته شده است. خواص آن از کنترل وزن و بهبود عملکرد مغز گرفته تا پوست، مو و سیستم گوارشی سالم را شامل می شود. هر گرم بادام حاوی 11 کالری است. بادام همچنین منبع غنی کربوهیدرات، نشاسته، لاکتوز، پروتئین، تریپتوفان، لیزین، ویتامین A، B1 B2 B3 است.
ویتامین B6، کلسیم، ویتامین K، آهن.

 

بادام ها:

شاید با نام بادام تویسرکان آشنا باشید. بادام تویسرکان همان سنگ بادام است. پوسته بیرونی این نوع بادام کاملا سفت است، اما هسته ای خوشمزه و مغذی دارد. از نظر قیمت ارزان ترین نوع بادام ایرانی است. از انواع بادام سنگی می توان به انواع ربیع، شمشری و سهند اشاره کرد. این بادام معادل بادام آمریکایی است.

بادام مامایی:

از این نوع بادام است که بیشتر در چهارمحال و بختیاری می روید. ارزش تجاری بالایی دارد و کیفیت میوه ها بسیار خوب است. پوسته بیرونی آن سفت، طعم شیرین، روغن آن زیاد است و برای صنایع بهداشتی و تولید پودر بادام مناسب به نظر می رسد. قیمت این نوع بادام نسبت به بادام هسته دار گرانتر است. 36 درصد از این نوع بادام حاوی هسته های دوتایی است که به هم فشرده شده و در پوسته آن فشرده می شود. به همین دلیل بیشتر مغزشان کج است. انواع این نوع بادام به دلیل ارتباط با انواع دیگر معمولاً هیبرید هستند. به عنوان مثال یکی از این گونه ها سنگ کابالا است که از ترکیب این دو نوع بادام به دست می آید.

برگ بادام:

گرانترین و پرطرفدارترین نوع بادام در داخل و خارج از ایران است. پوسته بیرونی کاغذ به راحتی با فشار دستی شکسته می شود. حریره، آذرشکوا و فرانسیس بادام های پوست کنده کاغذی هستند، اما سختی پوسته آنها تا حدودی متفاوت است. این بادام معادل بادام سونورا آمریکایی است. آنها معمولاً در آجیل با پوسته نمکی یافت می شوند.

بادام رسیده با پوسته چوبی:

پوسته بادام از مغز در برابر رطوبت، آلودگی و نور محافظت می کند. به همین دلیل بادام کامل (بادام با پوست چوب) ماندگاری بیشتری نسبت به بادام شکسته (مغز بادام) دارد.

چگونه کیفیت بادام را تشخیص دهیم؟

اگر می خواهید بادام کامل بخرید بهترین فصل برای خرید آن اواخر تابستان یا اوایل پاییز است. در فصول دیگر بادام تازه در بازار موجود نیست. چند عدد بادام بردارید، آنها را نزدیک گوش خود نگه دارید و خوب تکان دهید. اگر صدای ترک خوردن یا تکان مغز بادام بلند باشد به این معنی است که مغز بادام ریز و چروکیده است و مدت زیادی از عرضه بادام به بازار می گذرد. راه دیگر این است که از فروشنده بخواهید مقداری بادام خرد کند. حالا مغز بادام را از وسط نصف کنید. بافت داخلی مغز بادام باید سفید و خالص باشد. اگر زرد باشد یا بافت مومی نرم داشته باشد، پوسیده و تلخ است. می توانید به راحتی بادام های برگ دار را بشکنید و آزمایش کنید، چه خام و چه بو داده و نمکی. البته در میان بادام های تازه مغز بادام تلخ نیز یافت می شود اما این تلخی اگر با تغییر رنگ همراه باشد نشان دهنده بادام های آسیب دیده و کهنه است. بادام تلخ معمولا در میان بادام های آمریکایی یافت نمی شود. اما درصدی از بادام شیرین ایرانی از آب تلخ آن خارج می شود. دلیل آن پیوند بادام شیرین بر روی پایه بادام تلخ است.