ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

عنوان :

اهمیت آجیل در رسوم ایرانیان

توضیحات

هر آنچه که درباره آجیل ایرانی باید بدانیم!!!

صنعت آجیل در ایران صنعتی با قدمت هزاران سال است و بخش مهمی از زندگی کشاورزی ایران است. ایران رتبه اول کشت و برداشت میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. محصولات کشاورزی ایران شامل پسته، بادام، گردو، کشمش، انار، هندوانه و خربزه، مرکبات، خرما، گیلاس و هلو است. تاریخچه آجیل در ایران از سال 1963 که به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار و آجیل تبدیل شده است. غذاهایی از جمله پسته، کشمش، بادام و انواع خرمای ایرانی. ایران سالانه بیش از 1.18 میلیون تن خشکبار تولید می کند. حدود 800 هزار تن از این میزان در داخل کشور مصرف می شود و مابقی به نقاط مختلف جهان صادر می شود. نقش آجیل در زندگی ایرانیان در تعطیلات نوروزی مصرف داخلی آجیل و پسته افزایش می یابد زیرا آجیل و میوه جزء مهمان نوازی ایرانیان است. در این میان، پسته و بادام محبوب ترین (و در عین حال گران ترین) آجیل هستند. رنج قیمت آجیل بسته به کیفیت و نوع آنها متفاوت است. برخی از آنها فصلی هستند، بنابراین خرید خارج از فصل آنها گرانتر خواهد بود. ایران به دلیل آب و هوای مساعد خود دومین تولیدکننده پسته در جهان است و بهترین گونه های پسته در ایران کشت می شود. پسته  یک ماده بسیار رایج در بسیاری از غذاها و دسرهای ایرانی و خاورمیانه ای است. سرآشپزهای ایرانی هنگام تهیه غذاهای مخصوص و یا حتی تنقلاتی مانند زردچوبه و بستنی روی آنها را با پسته تزئین می کنند.

پسته در ایران به صورت شور، بریان، لیمویی رنگ و خام مصرف می شود. تخمه یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانیان است. دانه های بو داده. ایرانی ها علاقه زیادی به خوردن انواع دانه ها مانند آفتابگردان، کدو تنبل، هندوانه و سایر میوه ها دارند. دانه ها را معمولا با نمک یا آبلیمو سرخ می کنند، پوستش می شکند و دانه ها خورده می شود. دانه ها بسیار خوشمزه و ارزان تر از سایر مغزها هستند. نقش آجیل در سنت های سنتی و مذهبی. آجیل گاهی به عنوان نذر (آجیل حل مشکل) عرضه می شود. علاوه بر این، در مجالسی مانند شب یلدا یا نوروز، آجیل به میهمانان نیز یک سنت قدیمی و سنتی است. شهرها مرکز تولید خشکبار هستند. برخی از شهرها به آجیل معروف هستند مانند انجیر خشک استهبان، گردو تبریز و پسته کرمان. 80 درصد پسته تولیدی ایران به خارج از کشور صادر می شود و تا سال 2016 ایران بزرگترین صادرکننده پسته جهان بود. اما آمریکا اخیرا در صادرات پسته و بادام از ایران پیشی گرفته است. آجیل سرشار از مواد مغذی و چربی های اشباع نشده است و همیشه توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

صنعت آجیل در ایران صنعتی با قدمت هزاران سال است و بخش مهمی از زندگی کشاورزی ایران است. ایران رتبه اول کشت و برداشت میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا را دارد. محصولات کشاورزی ایران شامل پسته، بادام، گردو، کشمش، انار، هندوانه و خربزه، مرکبات، خرما، گیلاس و هلو است.

تاریخچه آجیل در ایران

ایران از سال 1963 به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار و آجیل تبدیل شده است. غذاهایی از جمله پسته، کشمش، بادام و انواع خرمای ایرانی. ایران سالانه بیش از 1.18 میلیون تن خشکبار تولید می کند. حدود 800 هزار تن از این میزان در داخل کشور مصرف می شود و مابقی به نقاط مختلف جهان صادر می شود.

نقش آجیل در زندگی ایرانیان
پسته
پسته یک ماده بسیار رایج در بسیاری از غذاها و دسرهای ایرانی و خاورمیانه ای است. سرآشپزهای ایرانی هنگام تهیه غذاهای مخصوص و یا حتی تنقلاتی مانند زردچوبه و بستنی روی آنها را با پسته تزئین می کنند. پسته در ایران به صورت شور، بریان، لیمویی رنگ و خام مصرف می شود.

بذر
تخمه یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانیان است. دانه های بو داده. ایرانی ها علاقه زیادی به خوردن انواع دانه ها مانند آفتابگردان، کدو تنبل، هندوانه و سایر میوه ها دارند. دانه ها را معمولا با نمک یا آبلیمو سرخ می کنند، پوستش می شکند و دانه ها خورده می شود. دانه ها بسیار خوشمزه و ارزان تر از سایر مغزها هستند.

نقش آجیل در اعمال سنتی و مذهبی
گاهی آجیل (آجیل مشکل گشا) به عنوان نذر تقدیم می شود. علاوه بر این، در مجالسی مانند شب یلدا یا نوروز، آجیل به میهمانان نیز یک سنت قدیمی و سنتی است.

مرکز تولید گردو شهرستانها
برخی از شهرها به آجیل معروف هستند مانند انجیر خشک استهبان، گردو تبریز و پسته کرمان. 80 درصد پسته تولیدی ایران به خارج از کشور صادر می شود و تا سال 2016 ایران بزرگترین صادرکننده پسته جهان بود. اما آمریکا اخیرا در صادرات پسته و بادام از ایران پیشی گرفته است.

آجیل سرشار از مواد مغذی و چربی های اشباع نشده است و همیشه توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

آجیل در شب یلدا

همه ما خاطرات شیرینی از شب یلدا و میهمانی ها و دورهمی های خانوادگی خود داریم و هر سال این شب زیبا را در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جشن می گیریم.

شب یلدا یا شب چله ، یکی از بزرگ ترین و کهن ترین جشن های ایرانیان است. سابقه این جشن باستانی ایرانی به سال هایی بازمیگردد که داریوش در ایران حکومت می‌کرد و قدمت آن به ۸۰۰۰ سال پیش برمیگردد. اما خوشبختانه این جشن باشکوه و کهن تابحال فراموش نشده و هر سال با ذوق بیشتری توسط مردم ایران برگزار می شود.

ایرانیان باستان معتقد بودند که خورشید در شب یلدا متولد می شود و این شب را نماد برکت، نور و سلامتی می دانستند. البته این سنت دیرینه منحصر به ایران امروز نیست و کشورهایی که در دوران باستان بخشی از ایران بوده اند مانند افغانستان، پاکستان، هند و کشمیر نیز مانند ایرانیان شب یلدا را جشن می گیرند.

شب یلدا طولانی ترین شب سال است و در این شب خانواده ها و اقوام ایرانی با یک ثانیه کنار هم بودن جشن می گیرند. این شب مقدس فراموش نشدنی برای ایرانیان از غروب سی ام آذر آغاز می شود و تا نیمه شب یعنی اول دی ماه ادامه دارد.

علت نامگذاری این شب چله بسیار زیبا و قابل ذکر است. غروب سی ام از آذر که شد خانواده های کوچک هر چه در خانه داشتند برداشتند و بزرگترها را با چراغ قوه لایق دانستند و به مهمانی رفتند.

تصور کنید امشب خیابان ها و کوچه های شهر مملو از نورهای زیبا بود. از این رو به دلیل کثرت نور (چهل نور) این شب را «شبِ شیلا» یا «شب شیلا» نامیدند و البته دیگران می‌گویند چون زمستان از فردای شب یلدا آغاز می‌شود. آن را “شب شیلا” می نامند.

نیاکان نقش اصلی حلقه های شب یلدا را بازی می کنند. در این شب داستان های قدیمی و خاطرات طولانی دوران جوانی خود را تعریف می کنند، جوانان و کودکان دور هم جمع می شوند و با جان و دل به این خاطرات شنیدنی گوش می دهند.

در شب یلدا اکثر خانه‌ها طبق سنت دیرینه، صندلی می‌چینند و دور آن جمع می‌شوند تا از تنقلات و میوه‌ها روی صندلی لذت ببرند. زیرا در گذشته های دور رسم بر این بود که مردم در شب یلدا دور آتش جمع می شدند و پس از آن آتشی که نماد خورشید بود جای خود را به صندلی یا شومینه می داد.

یکی از سنت های دیرینه شب یلدا که در اکثر خانه های ایرانی رواج دارد، خواندن دیوان حافظ و فال بر سر آن است. گویا از ایران باستان همیشه در هر خانه ایرانی دیوان حافظ وجود داشته تا در شب های عید ایرانی با آنها همراهی کند.

علاوه بر دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی نیز همراه با شب یلدای ایرانی است. هرکس شعرخوانی بلد باشد، دیوان حافظ را در شب یلدا می خواند و به تنهایی یا دسته جمعی برای مخاطب تعریف می کند.

برای خواندن کامل این مقاله روی لینک مشاهده کلیک کنید.

آجیل در شب عید

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم، ولگردی برای خرید بیشتر می شود که مهم ترین آن تهیه آجیل است. آجیل گروهی از میوه های خشک، مغزها و دانه ها هستند که بافت های متفاوتی دارند و بیشتر به ذائقه و البته بودجه بستگی دارد. خرید آجیل دارای یک سری نکات مهم از نظر سلامت و کاهش هزینه است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. اما ابتدا بهتر است بدانید که مغزهای جشن از چه چیزی ساخته شده اند و در واقع چه نوع مغزهایی هستند.

انواع آجیل
به طور کلی آجیل به دو صورت تقسیم می شود:

1. آجیل خام
اگر هر نوع آجیل، بیشتر پسته، بادام و تخمه را بدون حرارت دادن یا اضافه کردن مواد دیگر بخورید، آجیل خام است. این نوع آجیل ها از نظر سلامت و فایده برای بدن بهتر به حساب می آیند و در عین حال به راحتی می توان جدید بودن یا قدیمی بودن آنها را تشخیص داد. زیرا سم سیاه روی آجیل کهنه خالص است و با حرارت دادن یا رنگرزی از بین نمی رود.

2. آجیل بو داده
در این نوع آجیل با حرارت خشک طعم و عطر بهتری به دست می آید. نکته مهم این نوع آجیل نحوه گرم شدن آنهاست زیرا دمای زیاد و نامناسب باعث از بین رفتن مواد مغذی و کاهش ویتامین های حساس به حرارت مانند ویتامین C و B1 در آجیل می شود.

همچنین چربی های موجود در آجیل اگرچه در برابر حرارت مقاوم هستند، اما در صورت استفاده از حرارت نامناسب، شروع به تجزیه و سیاه شدن می کنند و با بوی تند ناشی از تشکیل سموم در آجیل، سیاه می شوند. بنابراین، تضمین سلامت آجیل بو داده دشوار است. زیرا با تفت دادن می توان سن آجیل را مخفی نگه داشت.

انواع آجیل شب عید
برای تهیه آجیل شب عید، فروشندگان و کارخانجات مواد غذایی، با ترکیب انواع دانه ها و خشکبار، بسته بندی های مختلف آجیل را تهیه و برای فروش در بازار شب عید آماده می کنند که اغلب در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

1. آجیل شور
2. آجیل شیرین
3. چهار مغز
4. مشکل آجیل
5. ترکیب اختیاری
6. آجیل وارداتی

آجیل شور
این آجیل رایج ترین و پرمصرف ترین آجیل در شب های عید و نوروز است که شامل پسته، مغز بادام، فندق، تخمه کدو، تخمه ژاپنی و بادام هندی است و البته گاهی بادام نیز به این گروه اضافه می شود. آجیل های شور از مخلوط نمک و سایر افزودنی های غذایی آجیل خام برای طعم و ظاهر بهتر تهیه می شوند و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

آجیل شیرین
این مجموعه از مخلوطی از کشمش، توت خشک، گردو، فندق، پسته، بادام و بادام هندی خام و بدون نمک تشکیل شده است که اگرچه سالم تر از انواع آجیل های نمکی هستند، اما طرفداران زیادی ندارند.

چهار مغز
دسته دیگری از آجیل ها که البته بسیار خوش طعم و گران هستند، چهار مغزها هستند که از مخلوط بادام، پسته، فندق و بادام هندی تهیه می شوند.

مشکل آجیل
از مخلوط فندق، پسته و بادام با توت خشک، کشمش، نخود و آجیل تهیه می شود.

آجیل مخلوط به سلیقه شما
در این دسته که اکثر افراد از آن استفاده می کنند انواع آجیل را به میزان دلخواه و جداگانه می خرند و سپس با هم مخلوط می کنند که در اکثر موارد شامل پسته و در دسته بعدی تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق است.

آجیل وارداتی
علاوه بر آجیل سنتی محلی، تعدادی آجیل وارداتی نیز در بازار وجود دارد که بیشتر محصولاتی مانند ماکارونی، ذرت، لوبیا و نخود از تایلند، هند و ژاپن است. تنوع رنگی بالا و طعم تند شرقی این نوع آجیل، طرفداران آنها را خاص کرده است.

برای خواندن کامل این مقاله روی لینک مشاهده کلیک کنید.

راهنمای انتخاب آجیل شب عید

با نزدیک شدن به عید نوروز بازار آجیل و خشکبار داغ می شود. متأسفانه برخی از آجیل ها در فروشگاه ها با وجود ظاهر آبدار و رنگارنگشان طعم چندان خوبی ندارند. با مطالعه راهنمای انتخاب آجیل شب عید ما می توانید به خوبی با نوع و کیفیت آجیل آشنا شوید و برای پذیرایی از مهمانان خود آجیل های سالم، سالم و در عین حال خوشمزه تهیه کنید.

راهنمای انتخاب آجیل عید
به یاد داشته باشید که آجیل و خشکبار در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض شرایط نامساعد محیطی مانند گرما و رطوبت بالا به قارچ مبتلا می شوند. قارچ ها به تدریج به مغز نفوذ کرده و سمی به نام آفلاتوکسین را به آن تلقیح می کنند. این سم عوارض جانبی سریع یا طولانی مدت در مصرف کننده ایجاد خواهد کرد. برخی از عوارض جانبی سریع آفلاتوکسین ها شامل ضعف سیستم ایمنی، آسیب کبدی و در نهایت سرطان کبد است. برای اثرات طولانی مدت استفاده از آن می توان آن را ناهنجاری های جنینی، جهش، ناهنجاری های کروموزومی و… نامید. بنابراین توصیه می شود از خرید آجیل مخلوط به مقدار زیاد خودداری شود.

قبل از خرید حتماً طعم و تازگی آجیل را بررسی کنید. بو، طعم و ظاهر آجیل از عوامل مهم در کیفیت آنهاست. در راهنمای انتخاب آجیل شب عید زیر به بررسی خواص لازم هر یک از این عوامل می پردازیم.

ظاهر آجیل و میوه های خشک را به دقت بررسی کنید:
اگر حفره، کپک یا بقایای حشرات مرده یا زنده روی مهره ها و پیچ و مهره ها وجود دارد، بدانید که آنها قدیمی و پوسیده هستند. همچنین با مشاهده سوراخ های روی آجیل از وجود لارو و حشرات داخل آن به شکل کرم به اندازه یک دانه برنج مطمئن شوید. پس از خرید و مصرف مجدد آن خودداری کنید.
یکی دیگر از راه‌های تشخیص آجیل ناسالم این است که مقداری آجیل بردارید، آن‌ها را در دستتان بزنید و سپس برای چند ثانیه بیرون بیاورید. اگر رنگی روی دست شما باقی ماند، می توانید نتیجه بگیرید که آجیل نیست. سالم و ناسالم است.
برخی از شیرینی فروشی ها و آجیل فروشی ها از مواد براق و موم مانند برای افزایش ماندگاری و همچنین جذاب به نظر رسیدن آجیل استفاده می کنند. بدانید که استفاده طولانی مدت از این افزودنی ها می تواند به قسمت های مختلف بدن به خصوص کبد آسیب برساند. اما اگر همچنان به زیبایی آجیل های عید اهمیت می دهید، بهتر است آجیل هایی را با بسته بندی سالم، تاریخ انقضا و مجوز بهداشت انتخاب کنید.

به رنگ های مصنوعی آجیل و میوه های خشک توجه کنید:
استفاده از رنگ های مصنوعی غیرمجاز با پایه معدنی سنگین در دانه ها، بادام، پسته و سایر مغزها گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد حساسیت شدید مصرف کننده شود. این رنگ ها بیشتر سرطان زا هستند و همچنین باعث بیماری های کبدی و کلیوی می شوند، به ویژه در افراد در معرض خطر مانند کودکان، زنان باردار و سالمندان. بنابراین اگر هنگام خوردن تخمه، پسته و بادام دست و لب‌هایتان رنگی شد، بدانید که در تهیه آن‌ها از رنگ‌های شیمیایی استفاده شده و از خوردن این گونه تنقلات خودداری کنید.
مغز گردو به دلیل رشد کپک و قارچ می تواند سیاه شود. این قارچ ها سموم خطرناکی ترشح می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است. بنابراین هرگز مغز گردو سیاه را خریداری و مصرف نکنید.
به بوی آجیل و خشکبار توجه کنید:
بوی تند و نامطبوع آجیل و خشکبار نشانه کهنگی و بی کیفیتی است.
به یاد داشته باشید که آجیل های بو داده فاسد شدنی هستند یا اینکه برخی از آجیل فروشی ها آنها را برشته می کنند تا طعم قدیمی خود را پنهان کنند. خرید آجیل به صورت خام و تفت دادن هر بار در منزل توصیه می شود.
آجیل را حتما میل کنید:
گاهی برخی افراد برای پوشاندن اسیدیته و بوی نامطبوع آجیل نمک زیادی به آجیل اضافه می کنند. علاوه بر این، آجیل شور برای افراد مبتلا به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی بسیار مضر است و آجیل شیرین برای افراد دیابتی و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر است. پس همیشه سعی کنید ترجیحاً آجیل خام و کم نمک بخرید.
آجیل با طعم ترش و بوی نامطبوع نخرید و حتی اگر آن ها را تهیه کردید و متوجه ترش بودن آن در منزل شدید، سریعا به فروشنده برگردانید. به یاد داشته باشید که آجیل ترش باعث بیماری می شود.

برای خواندن کامل این مقاله روی لینک مشاهده کلیک کنید.

زعفران ایرانی

زعفران که به ادویه طلایی معروف است، گیاهی بومی اروپا و آسیاست که هزاران سال است در ایران، هند، چین، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان دیده می‌شود. زعفران از خانواده سوسن گیاهی است چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر که به صورت 3 گل، 6 گلبرگ ارغوانی، گاهی ارغوانی و سفالی می روید. هر گل می تواند توسط ماده در انتهای کلاله و 3 پرچم نارنجی قرمز با عطر مطبوع و طعم تلخ تشخیص داده شود.

خواص زعفران
یافته ها و گفته های زیادی در مورد خواص زعفران به عنوان ادویه و سایر گیاهان دارویی در طب قدیم و جدید وجود دارد. آنچه مسلم است طبع گرم و خشک زعفران آن را برای درمان بیماری ها آماده کرده است. و وجود بیش از 150 ترکیب در زعفران مانند کاروتنوئیدها، کروسین، آنتی اکسیدان ها، سافرانال و سایر ویتامین ها، مواد معدنی و بیوشیمیایی، این ماده دارای خواص فراوانی است که مصرف آن برای همگان مفید خواهد بود. این خواص را می توان با توجه به عملکرد آنها در اندام ها و قسمت های مختلف بدن بررسی کرد.

زعفران باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
وجود اسید اسکوربیک یا ویتامین C در زعفران باعث افزایش گلبول های سفید خون می شود که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان اولین سد دفاعی بدن دارند.

از طرفی مصرف ویتامین C در هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است. بنابراین خوردن زعفران نقش مهمی در درمان سرماخوردگی دارد.

زعفران خون را فعال می کند و از قلب محافظت می کند.
زعفران با افزایش گلبول های قرمز و افزایش غلظت آهن در خون باعث افزایش گردش خون می شود که منجر به دسترسی بهتر و بیشتر اکسیژن به سلول های بدن می شود و با افزایش متابولیسم در بدن انرژی فرد تقویت می شود.

زعفران منبع خوبی از پتاسیم است. بنابراین این ادویه می‌تواند با گشاد کردن رگ‌های خونی، فشار خون و عروق را افزایش دهد که از قلب در برابر حملات قلبی و در نهایت سکته محافظت می‌کند.

خواص شگفت انگیز زعفران بر عملکرد سیستم قلبی عروقی منجر به تحقیقات بیشتر در این زمینه شده است. از این رو تأثیر زعفران بر تیتر آنتی بادی HSP در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک را بررسی کردند که نشان دهنده تأثیر مثبت این گیاه بر مصرف کنندگان زعفران در این بیماران بود.

زعفران خواب آور قوی
زعفران حاوی کروسین است که در درمان افسردگی و بی خوابی بسیار موثر است. اگرچه تحقیقات کمی در مورد عملکرد موثر زعفران در بهبود افسردگی و درمان بی خوابی انجام شده است، اما همان مطالعات اندکی روی موش ها نشان داده است که زعفران خواب آور است و الگوی خواب را بدون مشکلات بعدی مانند بی خوابی ناگهانی بهبود می بخشد.