ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

عنوان :

آشنایی با انواع پسته موجود در ایران

توضیحات

انواع پسته در ایران

پسته به عنوان یکی از آجیل های مهم ایران و جهان شناخته می شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. ایران یکی از بزرگترین و مهم ترین صادرکنندگان پسته در جهان است و حتی می توان گفت بهترین انواع پسته دنیا متعلق به ایران است. همچنین پسته جزء مهم آجیل های شیرین و شور است و در دو نوع خام و بو داده تولید می شود. آشنایی با انواع پسته موجود در ایران می تواند اطلاعات بیشتری در مورد این میوه خشک ارزشمند در اختیار شما قرار دهد.

آشنایی با درخت پسته

درخت پسته ممکن است ریشه در آسیای مرکزی یا شرقی داشته باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از این درخت در ایران می روید. درخت پسته دارای دو پایه است، یعنی گلهای نر و ماده روی درختان جداگانه رشد می کنند. به این ترتیب هیچ گل نر و ماده روی یک درخت وجود ندارد. برگ های درخت پسته سبز روشن، متناوب با 2 یا 3 برگچه نوک تیز با برگچه انتهایی است. گل های درخت پسته به صورت خوشه ای و گل های نر فاقد گلبرگ هستند.

انواع پسته موجود در ایران و تقسیم بندی آنها
حدود 60 تا 70 رقم و ژنوتیپ پسته ماده و تعداد زیادی ژنوتیپ نر در ایران وجود دارد که یکی از منابع مهم ژرم پلاسم پسته در جهان است. زیرمجموعه های مختلفی از انواع پسته ایرانی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در یک طبقه بندی کلی تر، انواع پسته به دو دسته فندقی و بادامی تقسیم می شوند. در دسته فندق ارقام کله قوچی و اوحدی و گروه بادام نیز شامل ارقام اکبری، احمد آقایی، ممتاز و سفید نوق می باشد.

همچنین در بخش دیگری از نظر زمان گلدهی، گونه های پسته را می توان به 3 گروه زود گل، متوسط ​​گل و دیرگل دسته بندی کرد که در این مورد گونه های سفید پسته نوقی و کله قوچی در گروه زودگل اوحدی، احمد آقایی قرار دارند. و بادام زرند در گروه گل میانی، ارقام قزوینی و اکبری در گروه دیرگل قرار دارند.

در قسمت آخر انواع پسته بر اساس زمان رسیدن محصول به 5 گروه بسیار زودرس، زودرس، متوسط ​​رس، دیررس، بسیار دیررس تقسیم می شوند. تاریخ برداشت برای ارقام خیلی زودرس 31 مرداد، ارقام زودرس از 1 تا 10 شهریور، رقم متوسط ​​از 11 تا 20 شهریور، ارقام دیررس از 21 تا 31 شهریور و ارقام بسیار دیررس از 1 تا 10 مهر می باشد. برخی از شخصیت های این گروه عبارتند از:

گروه خیلی زودرس: رقم خزری خیلی زود
گروه اولیه: انواع الوحدیه و اولیه قزوینی
گروه رسی متوسط: ارقامی مانند کله قوچی، خنجری، شاهپس، دامغان و بادامی.
گروه دیررس: رقم احمد آقایی و اکبری
گروه بسیار متأخر: گونه ابراهیمی و گندقی

 

معرفی برخی از انواع پسته محبوب موجود در ایران

پسته در مناطق مختلف ایران از نظر کیفیت، طعم، رنگ مغز، درشتی، ریز، تیرگی، روشنی و رنگ پوست به نام های مختلفی شناخته می شود. در کنار این ویژگی ها، محل تولید پسته نیز از نظر کیفیت بر قیمت این خشکبار تاثیرگذار است. مثلا پسته دمجان به دلیل طعم فوق العاده و چربی زیاد، پسته قزوین به دلیل رنگ مغز سبز پسته جایگاه ویژه ای دارد و پسته رفسنجان به دلیل طعم و رنگ قرمز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. . هسته، و همچنین رنگ پوست روشن او جدای از ارقام ذکر شده در قسمت قبل، محبوب ترین انواع پسته در ایران عبارتند از: پسته شیخ جباری، رکن آبادی، ایتالیایی، قنوری، واحدی، سیدعلی آقایی بادامی، بادامی کاج، سیف الدینی، هرتیف کرو نیش، پوست کاغذی. ، بادامی راور و شط آبادی، ابراهیم آبادی، ممتاز تاج آبادی، ریز فندقی، خنجری راوری و غیره. شایان ذکر است مهم ترین اقلام مورد استفاده برای صادرات کلگوچی، فندق، اکبری، احمد آکائی و بادامی است. در زیر به معرفی انواع پسته رایج موجود در ایران می پردازیم.

پسته:

پسته کله قوچی یکی از ارقام پسته معروف ایران است. مغز درشت فندق و همچنین میوه خوب آن باعث گسترش و محبوبیت این رقم شد. اکثر برگهای این رقم 5 برگچه است و برگچه انتهایی بزرگتر از برگهای جانبی است. علاوه بر این، شاخه های این نژاد قوی تر و قوی تر از برخی هستند. فصل برداشت پسته کله قوچی دهه دوم شهریور است. این نوع پسته در سایزهای 22-20، 24-22، 26-24 و سایز 18-20 به تعداد کم نیز برای این پسته موجود است. از آنجایی که پسته کله قوچی یک رقم زودگل است، بیشتر در معرض خطر سرمازدگی دیررس بهاره و خسارت ناشی از آن است. این عدد به کمبود آب و غذا نیز حساس است.

پسته (فندق):

پسته همیشه یکی دیگر از انواع مهم تجاری است. این پسته محبوب با اکثر مناطق پسته کاری سازگار است. به طوری که حدود 60 تا 70 درصد باغات پسته رفسنجان را شامل می شود. میوه این رقم گرد و مغزی شکل است و در سایزهای 28-30، 32-30، 34-32 یافت می شود. سایز 26-28 نیز از مقادیر کمتر این پسته است. درخت پسته حدود 3 متر ارتفاع و دارای رشد متوسط ​​و تاجی پهن است. بیشتر برگهای آن از سه برگچه انتهایی تشکیل شده است که بزرگتر از برگهای جانبی هستند. این رقم پسته در دهه اول شهریور قابل برداشت است.

پسته با بادام:
میوه این نوع پسته در ایران بادامی شکل، کوچک، خنجری مانند و رنگ پریده است. بیشتر برگ های آن 5 برگچه ای است. پسته بادام یکی از ارقام زود گل است و به دلیل اینکه در نیمه اول مرداد ماه قابل برداشت است از ارقام بسیار زودرس می باشد.

پسته احمد آقایی:
پسته کله قوچی یکی از نمونه های جدید پسته تجاری در ایران است. عملکرد بالا و زمان کم مورد نیاز برای برداشت از ویژگی های بارز این نوع پسته است. هند و یونان از جمله کشورهایی هستند که خواهان پسته هستند احمد آقایی. مغز این نوع پسته سفت است و در سایزهای 24-24، 26-24، 28-26، 30-30 یافت می شود. سایز 22 تا 20 نیز به تعداد کم برای این پسته موجود است. رنگ سفید و قرمز این نوع پسته، احمد آقایی را به عنوان یکی از بهترین مغزهای پسته معروف کرده است. این پسته از انواع متوسط ​​و دیررس در تقسیمات فوق می باشد.

پسته ممتاز:
پسته های مجلل بادامی شکل هستند و نسبت به سایر گونه های تجاری، مغز آن خوشمزه تر است. برگ های آن بیشتر از سه برگچه تشکیل شده است. این نوع پسته جزو ارقام زودگل و دیرگل است و در دهه سوم شهریور قابل برداشت است.

پسته سفید:
پسته نوگ سفید یکی از پسته های قدیمی رفسنجان است و به ویژه در منطقه نوگ که آب و هوای گرم تری نسبت به رفسنجان دارد، رواج یافته است. میوه این رقم بادام شکل و از ارقام زود گل و دیرگل است. فصل برداشت پسته سفید دهه سوم شهریور ماه است.

پسته قزوینی:
پسته خزری همانطور که از نامش پیداست متعلق به منطقه خزر است. این پسته به پسته کله بزی نیز معروف است. این پسته دارای میوه های کوچک بادامی شکل و مغزهای نسبتا سبز است. تعداد میوه ها در هر گروه بسیار زیاد است. بیشتر برگهای آن از 3 برگچه تشکیل شده است. از آنجایی که این پسته در اواسط مرداد ماه قابل برداشت است، از ارقام زودرس محسوب می شود.

پسته شاه بسند دامغان:
پسته شاه بسند یکی از ارقام پسته تجاری محبوب منطقه دامغان است که میوه ای بادامی شکل دارد. بیشتر برگهای آن از 3 برگچه تشکیل شده است. پسته شاه پسند یکی از ارقام دیررس و متوسط ​​سفالی است که در دهه دوم شهریور قابل برداشت است.

خنجر دمجان با پسته:
پسته دامگان بادامی شکل است و تنها دو انتهای پوسته آن شبیه خنجر است، از این رو به آن پسته خنجری می گویند. این نوع بسته بندی در بازار از نظر کیفیت تفاوت چندانی با نوع بادام ندارد و اغلب به صورت مخلوط با آن در بازار ارائه می شود.