ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

عنوان :

آجیل شب عید شامل چه خشکباری است؟

توضیحات

آجیل شب عید

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم، ولخرجی برای خرید بیشتر می شود که مهم ترین آن تهیه آجیل است. آجیل گروهی از میوه های خشک، مغزها و دانه ها هستند که بافت های متفاوتی دارند و بیشتر به ذائقه و البته بودجه بستگی دارد. خرید آجیل دارای یک سری نکات مهم از نظر سلامت و کاهش هزینه است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

انواع آجیل
به طور کلی آجیل به دو صورت تقسیم می شود:

1. آجیل خام
اگر هر نوع آجیل، بیشتر پسته، بادام و تخمه را بدون حرارت دادن یا اضافه کردن مواد دیگر بخورید، آجیل خام است. این نوع آجیل ها از نظر سلامت و فایده برای بدن بهتر به حساب می آیند و در عین حال به راحتی می توان جدید بودن یا قدیمی بودن آنها را تشخیص داد. زیرا سم سیاه روی آجیل کهنه خالص است و با حرارت دادن یا رنگرزی از بین نمی رود.

2. آجیل بو داده
در این نوع آجیل با حرارت خشک طعم و عطر بهتری به دست می آید. نکته مهم این نوع آجیل نحوه گرم شدن آنهاست زیرا دمای زیاد و نامناسب باعث از بین رفتن مواد مغذی و کاهش ویتامین های حساس به حرارت مانند ویتامین C و B1 در آجیل می شود.

همچنین چربی های موجود در آجیل اگرچه در برابر حرارت مقاوم هستند، اما در صورت استفاده از حرارت نامناسب، شروع به تجزیه و سیاه شدن می کنند و با بوی تند ناشی از تشکیل سموم در آجیل، سیاه می شوند. بنابراین، تضمین سلامت آجیل بو داده دشوار است. زیرا با تفت دادن می توان سن آجیل را مخفی نگه داشت.

انواع آجیل شب عید
برای تهیه آجیل شب عید، فروشندگان و کارخانجات مواد غذایی، با ترکیب انواع دانه ها و خشکبار، بسته بندی های مختلف آجیل را تهیه و برای فروش در بازار شب عید آماده می کنند که اغلب در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

1. آجیل شور
2. آجیل شیرین
3. چهار مغز
4. مشکل آجیل
5. ترکیب اختیاری
6. آجیل وارداتی

آجیل شور
این آجیل رایج ترین و پرمصرف ترین آجیل در شب های عید و نوروز است که شامل پسته، مغز بادام، فندق، تخمه کدو، تخمه ژاپنی و بادام هندی است و البته گاهی بادام نیز به این گروه اضافه می شود. آجیل های شور از مخلوط نمک و سایر افزودنی های غذایی آجیل خام برای طعم و ظاهر بهتر تهیه می شوند و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

آجیل شیرین
این مجموعه از مخلوطی از کشمش، توت خشک، گردو، فندق، پسته، بادام و بادام هندی خام و بدون نمک تشکیل شده است که اگرچه سالم تر از انواع آجیل های نمکی هستند، اما طرفداران زیادی ندارند.

چهار مغز
دسته دیگری از آجیل ها که البته بسیار خوش طعم و گران هستند، چهار مغزها هستند که از مخلوط بادام، پسته، فندق و بادام هندی تهیه می شوند.

مشکل آجیل
از مخلوط فندق، پسته و بادام با توت خشک، کشمش، نخود و آجیل تهیه می شود.

آجیل مخلوط به سلیقه شما
در این دسته که اکثر افراد از آن استفاده می کنند انواع آجیل را به میزان دلخواه و جداگانه می خرند و سپس با هم مخلوط می کنند که در اکثر موارد شامل پسته و در دسته بعدی تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق است.

آجیل وارداتی
علاوه بر آجیل سنتی محلی، تعدادی آجیل وارداتی نیز در بازار وجود دارد که بیشتر محصولاتی مانند ماکارونی، ذرت، لوبیا و نخود از تایلند، هند و ژاپن است. تنوع رنگی بالا و طعم تند شرقی این نوع آجیل، طرفداران آنها را خاص کرده است.

روش صحیح خرید آجیل در شب عید

آجیل به صورت بسته بندی شده و فله ای در بازار موجود است و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

از آنجایی که آجیل می تواند به آفلاتوکسین آلوده شود، نوع بسته بندی آن از نظر شرایط نگهداری، نحوه تهیه و فرآوری و میزان مناسب مواد افزودنی نسبت به آجیل فله راحت تر و بهداشتی تر است. زیرا تمامی آجیل های بسته بندی اورجینال دارای پروانه بهداشتی می باشند که نشان دهنده اصالت و کیفیت بالای آنها می باشد.

از سوی دیگر، اکثر مردم آجیل فله را به دلیل ارزان بودن، خرید به اندازه مصرف، طعم و مزه بودن و بررسی دقیق کیفیت آنها را به آجیل های بسته بندی ترجیح می دهند. این افراد برای خرید آجیل باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

نکات طلایی برای خرید آجیل در شب عید
– برای تشخیص آجیل تازه از نظر ظاهری باید دقت کرد، اگر سوراخ یا علائم کپک روی آجیل وجود داشت به معنی قدیمی بودن آجیل است. در برخی از انواع آجیل های پوسیده و کهنه نیز آثاری از حشرات زنده یا مرده وجود دارد. علاوه بر این، آجیل تازه بوهای نامطبوع مانند بوی تند، ترشی یا اسیدی را منتشر نمی کند.

طبق مقررات بهداشتی، افزودن هر رنگی حتی رنگ های مجاز خوراکی به آجیل ممنوع و ناسالم است. برای بررسی این موضوع، چند بلوط را در چنگ خود گذاشت و پس از مدتی آنها را برداشت. اگر اثری از رنگ روی کف دست باشد، این نشان دهنده ناسالم بودن آجیل است. البته افزودن رنگ های طبیعی مانند زعفران یا زردچوبه به آجیل منعی ندارد. بنابراین پسته هایی با پوست زرد و براق یا مغز قرمز و همچنین انواع دانه های رنگی، همه به رنگ های مصنوعی تهیه نمی شوند و سالم نیستند.

خوردن پسته خندان توصیه نمی شود. چون از شوک آب گرم و سپس آب سرد برای فرآوری آن استفاده می کنند، کیفیت پسته پایین می آید و زودتر خراب می شود. همچنین انواع دانه های ارائه شده به صورت لبخند به دلیل قرار گرفتن هسته دانه در مجاورت هوا طعم و کیفیت خود را تغییر داده و زودتر خراب می شوند.

– بهتر است برای خرید آجیل در شب عید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و از تهیه آجیل جدا از فروشندگان خودداری کنید.

برای مشاهده مقاله کامل آجیلی روی لینک مشاهده کلیک کنید.